Makieta dydaktyczna

Makieta dydaktyczna stanowi części wyposażenia szkolnej pracowni sterowania ruchem kolejowym. Od pozostałych makiet różni się ona tym, że ruch miniaturowych pociągów poprowadzony jest tu przy użyciu prawdziwych urządzeń sterowania ruchem kolejowym stosowanych na sieci PKP.  Wyżej wymieniony sposób sterowania makietą jest najważniejszym jej elementem.

 

 Idąc od strony drzwi jako pierwsza jest widoczna stacja
sterowana urządzeniami mechanicznymi, Porażyn.. Jako jedyna stacja wymaga podwójnej obsady, wynika to z faktu, iż znajdują się tu urządzenia mechaniczne scentralizowane (nastawnia dysponująca) oraz urządzanie elektromechaniczne
suwakowe (nastawnia wykonawcza). Nastawnica mechaniczna została podarowana szkole w 2020 przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.  i zastąpiła ona znajdujące się tu wcześniej
zdekompletowane urządzenia. Obecna nastawnica przed podarowaniem szkole przez około 70 lat służyła do prowadzenia ruchu na stacji Złotniki na linii kolejowej
nr 354 między Poznaniem a Piłą.

Z Porażyna linią dwutorową pociągi docierają do Opalenicy, czyli stacji, gdzie ruch prowadzony jest przy użyciu urządzeń komputerowych. Nazwa stacji została zapożyczona od nazwy prawdziwej stacji Opalenica z racji, że była to pierwsza
stacja w Polsce wyposażona w komputerowe urządzenia sterownia ruchem kolejowym. W przeciwieństwie do oryginału nasza Opalenica jest stacją węzłową. Przez
stacje przebiega linia dwutorowa wyposażona od strony Porażyna w blokadę liniową jednokierunkową typu C a od strony Złotnik półsamoczynna dwukierunkowa blokada liniowa typu EAP. Drugą linią jest jednotorowa linia prowadząca do Złotnik z pominięciem Porażyna wyposażona w wieloodstępową samoczynną blokadę liniową.

Ostatnią stacją na makiecie domykającą okrąg, po którym
jeżdżą modele są wspomniane już Złotniki, czyli stacja wyposażona w urządzenia przekaźnikowe typu E wraz z pulpitem kostkowym. Szlak dwutorowy z Opalenicy przechodzi tu ponownie w jednotorowy wyposażony w półsamoczynną dwukierunkową blokadę liniową typu C i biegnie dalej do Porażyna domykając pętlę dookoła
makiety. Jednocześnie początek mają tu dwie linie, czyli wspomniana wcześniej linia do Opalenicy z samoczynną blokadą liniową oraz jednotorowa linia do Osowej Góry wyposażona w nietypowe rozwiązanie a więc blokadę liniową typu C, gdzie ten sam dyżurny blokuje sobie blok początkowy oraz końcowy. Rozwiązanie to stosowano w rzeczywistości na linii kolejowej Puszczykówko – Osowa Góra ze względu na brak urządzeń na jednotorowym i kończącym linię przystanku osobowym Osowa Góra. Na uwagę zasługuje tu przekaźnikownia, która znajduje się pod ścianą obok stacji Opalenica i służy do prowadzenia ruchu na stacji Złotniki.

Klub przejął opiekę nad pracownią w 2010. Od tego czasu udało się między odświeżyć makietę modelarsko, przebudować i usprawnić działanie urządzeń SRK, przejść z sterownia analogowego na cyfrowe. Aktualnie prace są skupione głównie w rejonie stacji Złotniki i dotyczą uruchamiania kolejnych układów w przekaźnikowni.